erikkleyheeg.reismee.nl

Aussie I - heenreis en eerste kennismaking

Meevallers

11 januari - De dag van vertrek begon met een meevaller: ik hoefde niet door de bodyscan. Wel moest de handbagage door de scanner heen, maar nadat op Schiphol de schaar die nog in mijn etui zat eruit gefilterd was (ja Joris, zeg het maar) was dat op London Heathrow en Hongkong airport geen enkel probleem. Bij de laatste twee wist ik ook dat ik mijn schoenen bij voorbaat het beste uit kon doen, want die laten gegarandeerd het alarm afgaan (zo ook die eerste keer op Schiphol). Verder lag in Melbourne - waar verrassend genoeg mijn handbagage niet voor de vierde keer werd gecontroleerd - mijn 22,9 kg wegende tas (23 kg was maximum op deze vlucht) snel op de bagageband. Tot zover de dingen die meevielen.

Appelsap incident

Mijn totale reis bestond eigenlijk uit 3 vluchten: eerst van Amsterdam naar Londen, vervolgens vanuit Londen naar Hongkong en uiteindelijk daarvandaan naar Melbourne. Al met al kostte het ruim een etmaal om van Amsterdam in Melbourne te komen. Het eerste stukje is een ‘piece of cake', de andere twee zijn volwaardige bruilofttaarten. Helaas gebeurde het al op dat eerste korte stukje dat een vriendelijke stuwardes het bekertje appelsap dat was bestemd voor mijn buurvrouw door een motorisch missertje over mijn broek leeg kieperde. Ik zag het al voor me: een Australische douanebeambte die mij hoofdschuddend vertelt dat ik geen drank mag invoeren en ik daarom in m'n onderbroek verder moet. Gelukkig viel het mee; mijn broek droogde snel en als een vlek maar groot genoeg is herken je ‘m al niet eens meer als een vlek. Het ergste was waarchijnlijk nog dat de stuwardes er wel erg over in zat en duidelijk haar eigen werkdag verpest had. Vervolgens stond in Londen een verkeerd vliegtuig klaar en leverde het halen en klaarmaken van het goede toestel bijna twee uur vertraging op. Gelukkig zou ik na de stop in Hongkong met hetzelfde toestel verder vliegen, dus kon ik zeker geen aansluiting missen.

Jetlag

Twee bloederige (Inglorious Basterds en Public Enemies) en een mooie film (Australia, hoe toepasselijk), een paar uurtjes lichte slaap, een overvloed aan drankjes, snacks en maaltijden en een vragenlijstje later kwam ik even na 22.00 uur lokale tijd (12 januari) aan in Melbourne. Dankzij minimale grensbewaking deze keer - een paspoort en ingevuld vragenlijstje volstonden - en een snelle ‘baggage claim' kon ik snel op zoek naar mijn begeleider voor dit onderzoek, Marcel Klaassen, die mij zou komen ophalen van het vliegveld en al stond te wachten. Met de zuivere intentie om vervolgens op de bijrijderstoel te gaan zitten trok ik de rechterportier open van de indrukwekkend grote ‘Deakin University-4WD' . Marcel keek al geamuseerd bij deze eerste misser van mij in deze meer linksgeoriënteerde voormalige kolonie van Engeland. Maargoed, nadat ik het rijden toch maar aan Marcel had overgelaten moesten we nog zo'n anderhalf uur rijden naar Torquay (spreek uit: Torkie) waar Marcel woont met zijn gezin. Hij had me uitgenodigd om deze eerste nacht bij hem thuis te slapen, zodat we geen gedoe hadden met het ophalen van de sleutels van mijn kamer midden in de nacht. Voordat we uiteindelijk rond 02.00 uur gingen slapen legde Marcel me nog uit hoe je door een parkje naar het strand kon lopen, voor het geval ik vroeg wakker zou zijn door de jetlag. Of het nu door de jetlag kwam of door Marcel zijn verhaal over de leuke wandeling, of door de luid roepende Australian Magpies (soort eksters), om 6 uur werd het licht en ik was wakker en klaar voor een lekkere ochtendwandeling. Uiteindelijk bleek het overigens toch de jetlag te zijn, want de rest van de dag was ik bijzonder weinig waard.

Eerste vogels

Tijdens mijn ochtendwandelingetje langs een dalletje waar een stroompje doorheen loopt dwars door Torquay kon ik natuurlijk de eerste vogels van de trip zien. Langs het paadje van ongeveer een kilometer lang dat naar het strand loopt, vond ik enkele interessante soorten als Spreeuw, Huismus, Merel... In de wijde omgeving van Melbourne zijn nog steeds de soorten te vinden die door Europese kolonisten naar Australië werden gebracht zodat ze zich meer ‘thuis' voelden tussen de hun bekende vogeltjes. Leuker maar eigenlijk net zo ‘nep' waren de Spotted Turtle-Doves, een soort tortelduiven die vanuit Azië zijn geïntroduceerd. Maar nu genoeg van deze degradatie van de geweldige avifauna van Australië! Soorten die ik me nog goed kon herinneren van onze eerste reis naar Australië lieten zich prachtig bekijken, zoals de Magpie-Lark, de Red Wattlebird en de Silver Gull. Deze hele algemene soorten werden in pracht overtroffen door de schitterende papegaai-achtigen zoals de Galah, de Sulphur-crested Cockatoo en de Crimson Rosella. Erg leuk vond ik ook de enkele Pacific Gulls die over het strand vlogen en in de duintjes vond ik mijn eerste nieuwe soort van deze reis, de Superb Fairywren (die naam alleen al is geweldig, superb!). Met de felblauwe vlekken op zijn kop, lange staart en drukke gedrag is het een opvallend vogeltje, dat lijkt op een geverfde kruising tussen een Staartmees en een Winterkoning. Wat heerlijk om weer in Australië te kunnen vogelen!

Waurn Ponds Campus

Na het ontbijt nam Marcel mij mee naar de plek waar het (bijna) allemaal gaat gebeuren: de Waurn Ponds Campus van de Deakin University. Eerst hebben we de sleutel van mijn kamer opgehaald en hebben de kamer meteen even bekeken. Mijn eerste indruk is dat het een heel klein hokje is, maar de ervaring zal uitwijzen hoe dat bevalt. De gezamenlijke ruimte zag er echter gezellig uit. Overigens was ik inmiddels al uitgenodigd om nog een nachtje te blijven slapen in Torquay, dus ik trek pas morgen 14 januari in in het kamertje. De rest houd ik nog even spannend en ik zal binnenkort vertellen hoe het verder is op de campus.

Reacties

Reacties

Opa

Hoi Erik.
Mooi verhaal. Was inderdaad een lange en vermoeiende reis en dan nog een aardige stewardess. Troost ook down under hebben ze broeken. En meteen al weer een nieuwe vogel in je lijst, kan niet op. Kijk uit naar je andere verhalen.
Groetjes.
Opa

rob van straaten

Hoi Erik, ik weet zeker dat je soortenlijst weer een stuk langer gaat worden met deze werk vakantie.
veel plezier in down under.

Huib

Hallo Erik. Leuk verslagje, ik hoop dat je snel je draai een beetje kunt vinden daar beneden.Veel succes!

Mark

Heeey Broertje!!

Wat een geniaal schrijvertje ben je toch :P Je zorgt er voor dat zelfs het lezen over vogels leuk wordt ;)
Fijn dat je t nu al zo leuk hebt!
We kijken uit naar al je andere creatieve verhaaltjes haha!

Groetjes van je oudste jongere broer en Sas ;)

Milene

Nou neef, klinkt allemaal erg leuk hoor... zeker de reis naar Australie toe hahaha... altijd leuk wat je op weg allemaal meemaakt... en laat dan nu het echte avontuur maar beginnen ik ben heel erg benieuwd hoe je kleine hokje gaat bevallen... overigens denk ik dat je daar alleen maar slaapt en verder lekker in de natuur bezig bent! Heel veel plezier en hou ons op de hoogte!

kus Milene

margaret

hoi erik.
ik heb genoten van je eerste verhaal,wat kan jij leuk schrijven zeg.ga je zeker volgen het halfjaar dat je daar bent. geniet ervan .
groetjes margaret

Daan

He Er,

Wat een leuk verhaal, zelfs ik vind het leuk om te lezen.
Dus ga vooral zo door met schrijven. Ben blij dat je er bent en dat je het naar je zin hebt. Spreek je snel, groeten van Dave ook.

JEzus

Freddy [tante]

Hoi Erik,
Je foto's heb ik bekeken en naar aanleiding daarvan de groeten van oom Will[ie Wagtail] ;>)
Je verhaal begint al spannend en ik kijk dan ook uit naar het vervolg.
Hartelijke groet,
Freddy

Daan

Weer een leuk verhaal. En verbrand, daar hadden we je nog voor gewaarschuwd? Is je haar er al , want dan wil ik een foto zien.
Weet je nog dat ik je een sms stuurde over die zilverreiger, die stond nu met foto in de locale krant. dat die gespot was.

Tot snel.

Kim

Helemaal eens met je broertje, ik vind het leuk om je verhalen te lezen!
Over douanes en onhandige acties... Mijn eerste vliegvakantie (met Roald jawel :D) had ik nog een tampon in mijn broekzak zitten waardoor ik ook even "mee naar achteren mocht" toen ik gefouilleerd werd :P

jodi

Hoi Erik,
heerlijk om weer wat van je te lezen. Ik ga nu weer alle nieuwe soorten die je hebt gezien google-en (schrijf je dat zo?)

Hartelijke groeten van Jodi.

Joris

Broer!

Ik zie dat er zoveel reacties zijn, kan die van mij toch niet missen! Twee dingen, leuk verhaal en wel erg "dom" van die scharen inderdaad!

Groetjes van je jongste jongere broertje;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!