erikkleyheeg.reismee.nl

Eerste regen

Zoals elke ochtend begonnen we vandaag met het controleren van de vangkooien. Omdat het resultaat nog tegenvalt hadden we gisteren al besloten dat we vandaag een extra kooi zouden bouwen. Zo gezegd, zo gedaan en aan het einde van de ochtend stond er een prachtige nieuwe kooi. Terwijl we vanaf de uitkijktoren in dat veldwerkgebied ons bouwwerk stonden te bewonderen bleken de donkere wolken toch echt vol te zitten met regen. Gelukkig heeft de toren meerdere verdiepingen en konden we droog staan. Het was de eerste regen die we zagen tot nu toe en het kon geen kwaad dat er wat neerslag zou vallen, want het waterpeil was overal al snel aan hetdalen. Toen de stevige bui weer voorbij was, liepen we snel terug naar de auto aangezien de volgende bui - met onweer - alweer in aantocht was. Vanaf dat moment was het afwachten tot de kooien resultaat opleverden en ondanks dat hadden we in de regen toch weinig zin om nog veel buiten te doen, dus we zijn teruggegaan naar Nigula. Onderweg was de regen zo hevig dat we maar zo'n 10 meter voor ons uit konden kijken, zo erg heb ik het overdag nog nooit meegemaakt! Gelukkig is er op de secundairewegen in Estland nauwelijks verkeer wat de kans op ongelukken verkleint, maar toch was het even spannend. Stel nou dat er vlak voor je een Eland de weg over zou steken (die kans is reëel in Estland)?Maargoed, zonder kleerscheuren of deuken in de auto kwamen we in het begin van de middag terug bij ons verblijf en hebben we de rest van de dag veel gekletst, foto's uitgewisseld, wat op de computer gewerkt en op de droge momenten even gevogeld in de tuin.

Op het gebied van vogels heb ik niet heel veel te melden, behalve dan dat we nog steeds de prachtige soorten zien die we de afgelopen dagen ook gezien hebben. Zeearenden veroorzaakten weer de nodige paniek onder de eenden, in het riet riep een Buidelmees, overal zitten Tapuiten en de groep Grote Zilverreigers in ons veldwerkgebied groeit met de dag. Steltlopers zijn volop aan het doortrekken en zitten veel op de zandbanken die droog komen te liggen door het dalende waterpijl (die zijn trouwens goed te vangen! Gisteren hadden we per ongeluk 4 Watersnippen te pakken... Nu zorgen we ervoor dat de kooien in relatief diep water staan zodat er geen steltlopers in kunnen lopen). Vanmiddag vonden we in de tuin een paar Braamsluipers, de nodige Grauwe Vliegenvangers en enkele Bonte Vliegenvangers. Leuk was een hele familie Grauwe Klauwieren en ook de Witrugspecht was weer aanwezig in dezelfde boom als gisteren. Nu, bij het vallen van de schemering, hoor je ook de Kraanvogels om je heen roepen. Die gaan op weg naar hun slaapplaatsen. Al met al is het nog steeds heerlijk om hier te vertoeven en je waant je compleet afgesloten van de buitenwereld. Wateen prachtige kans dat ik hierheen mee mocht!

De fotoserie van vandaag is eigenlijk gemaakt door Nicole en er zitten onder andere twee leuke groepsfoto's tussen. Vooral weer even gaan kijken dus! Ook Peter heeft op zijn weblog weer een verhaaltje geschreven over de afgelopen dagen. Dat kun je lezen op http://peterimwald.blogspot.com.

Morgen gaan we als het mee zit na het checken van de vallen wandelen in een natuurpark hier in de buurt. Lijkt me leuk! Er komen daar onder andere wolven, lynxen, beren, elanden en nog veel meer beesten voor. Ook aan vogels zou er veel te zien zijn... Binnenkort lezen jullie daar meer over!

Groetjes, Erik

Milene

Wow ik dacht dat ik lange verhalen schreef maar jij gaat me voorbij... wel erg leuk om te lezen over je project... helemaal gaaf! Ikzelf ben in Latvia geweest maar na jou verhalen denk ik dat ik ook maar een keer naar Estonia moet gaan =) ga zo door en veel geluk met je project!

liefs je nichtje