erikkleyheeg.reismee.nl

Geen eenden

Vanochtend stonden we weer bijtijds op. Na een klein beetje chaos vanwege een door mij veroorzaakte lekkage (de douche op de 1e verdieping lekt...) gingen we snel op pad naar 'veldwerklocatie 1' waar we gisteren 4 kooien hadden neergezet om eenden te vangen. Met een gezonde spanning speculeerden we over hoeveel eenden we gevangen zouden hebben, hoewel we ons allemaal realiseerden dat het ook wel eens erg kon tegenvallen. Dat bleek helaas het geval, want alle kooien waren nog leeg en er was niet van het voer gegeten dat in de kooien ligt (anders zou het betekenen dat ze er weer uit kunnen zwemmen). Blijkbaar zijn ze nog een beetje bang om de kooien met fuikconstructie in te gaan, of ze hebben niet genoeg honger om zich daaraan te wagen. Gelukkig zijn wij zelf niet voor een gat te vangen, dus we besloten op 'veldwerklocatie 2', wat zuidelijker en meer uit de kust, nog 3 kooien neer te zetten. Hier zaten behoorlijk veel eenden en andere vogels, die regelmatig werden opgejaagd door Zeearenden. Een beetje extra verstoring door ons zou dus niet echt een probleem zijn voor die eenden. 's Middag zijn we even terug gegaan naar beide gebieden met kooien, maar helaas zaten er nog steeds geen eenden in (maar je verwacht ook niet al te veel activiteit van eenden overdag). Een van onze zorgen voor locatie 2 is dat als er eenden in een kooi zitten, dit voor de Zeearenden wel een erg makkelijke prooi lijkt. Hopelijk klappen die niet op het dak van de kooi, want die is niet echt stevig. Maarja, voorlopig moet er eerst nog een eend zo gek zijn dat hij de kooi in zwemt. In de vanavond geplaatste fotoserie staan nog wat foto's van het veldwerk, het veldwerkgebied en de kooien.

Aan vogels was het ook vandaag weer volop genieten. De eerste spectaculaire waarneming (voor ons Nederlanders) deden we al 's ochtends vroeg in de auto op weg naar het veldwerkgebied: twee mannetjes Korhoen vlogen voor de auto op uit het gras! Deze soort komt meestal voor op heidegebieden (omdat graslanden vaak te intensief bemest en begraasd worden) dus dit verwachtten we totaal niet. In Nederland komt nog maar een handjevol exemplaren voor op de Sallandsche Heuvelrug, hier in Estland zijn ze redelijk algemeen en ze leven dus zelfs in graslanden! Een fantastische waarneming, maar de locale Est die vroeg of we nog leuke dingen gezien hadden, was niet erg onder de indruk. In ons veldwerkgebied zagen we dezelfde soorten als gisteren, die natuurlijk nog steeds ontzettend leuk zijn, We zagen weer diverse Zeearenden, een imposante verschijning met hun spanwijdte van 2 meter. Ze worden niet voor niets ook wel 'vliegende deur'genoemd. Ook de Reuzensterns waren weer alom aanwezig en vanmiddag had ik een Reuzenstern en een Dwergstern in één kijkerbeeld! Een erg leuke tegenstelling natuurlijk, want het grootteverschil is misschien wel een factor 4. Verder zagen we bij de parkeerplaats nog een mooi mannetje Grauwe Klauwier (zie foto), een soort die bij ons zeldzaam is, maar hier nog redelijk veel voorkomt dankzij het ruime aanbod aan grote insecten (kevers). 's Middags in Nigula ontdekte ik een merkwaardige gedraging van een vogel. Ik was aan het zoeken of er ergens Nachtzwaluwen in de bomen zaten te slapen toen ik ineens vlak naast me een Gierzwaluw in een nestkast zag vliegen. Als je een beetje bekend bent met die soort weet je dat die in Nederland vrijwel uitsluitend onder dakpannen broeden. Een ontzettend vreemde gewaarwording is het dan als je ineens een Gierzwaluw in een nestkastziet duiken!Daar had ik echt nog nooit van gehoord. Dankzij mijn bewijsplaatjes (zie foto's) geloofden mijn reisgenoten het ook en even later zagen we met zijn allen nog een keertje hoe de vogel in de nestkast vloog.Toen we aan het einde van de middag weer vanuit Nigula naar ons veldwerkgebied reden zagen we de beste soort van de dag. Sjoerd zag vlak langs de weg een grote roofvogel vliegen. Peter en ik waren meteen in alle staten: dit zag er goed uit! En jawel, toen we dichterbij kwamen bleek het een Schreeuwarend, een soort die ik zelf nog nooit eerder had gezien!! Geweldig, een lifer tijdens een veldwerkvakantie!De vogel vloog vlak langs de weg en Peter en ik wilden de vogel heel graag op de foto zetten. Ik zat bij de deur die ik al had open getrokken en Peter, die naast me zat, schopte me er als het ware al uit voordat de auto stil stond. We waren gelukkig allebei op tijd om een paar foto's te maken van deze vogel die vlak over ons heen vloog, wat een spectakel! Al snel zagen we dat er veel hoger ook een Schreeuwarend vloog en even later kwam er zelfs nog een derde exemplaar overvliegen. Onze dag kon niet meer stuk, ondanks dat we geen eenden hadden gevangen. Zie de foto's!!

Morgen gaan we eerst weer naar de vanglocaties toe om te kijken of er eenden in de kooien zitten. Eenden zijn 's nachts meestal het meest actief met foerageren, dus we hebben goede hoop ondanks onze ervaringen van vandaag. Fingers crossed! Morgen zien we hopelijk dát onze methode werkt en anders moeten we toch aan alternatieven gaan denken...

Ohja, ik wilde jullie ook nog even wijzen op de weblog van Peter, die vandaag ook een stukje heeft geschreven over Estland. Je kunt zijn verhaal lezen op http://peterimwald.blogspot.com/.

Groetjes, Erik

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!