erikkleyheeg.reismee.nl

Proloog

Met de Tour de France in volle gang gooi ik er meteen een wielrenterm in. Maar behalve de eerste etappe in een tour, een metafoor voor een weekje Westenschouwen dat mijn eerste reisje in een reeks wordt, is een proloog natuurlijk ook een voorwoord. Een voorwoord is ook dit verhaaltje dat ik schrijf voorik uberhaupt op vakantie ben. Al met al leek mij'Proloog' de juiste titel voor dit eerste 'reisverhaal'.

Momenteel ben ik bezig met het plannen van 3 reizen, die elkaar opvolgen intoenemende lengte enafstand. Om te beginnenvertrek ik eerst aanstaande vrijdag naar Westenschouwen om een weekje op de vinkenbaan (ringbaan, daar waar vogels worden gevangen omze van eenringetje te voorzien) van vogelringstation Nebularia te passen. Een heerlijk weekje zonder verplichtingen en zonder concrete plannen. Bovendien mag ik zelf op de vinkenbaan nog niet vangen en ringen, want ik heb nog geen ringvergunning, dus het wordt echt een rustig weekje. Het gaat erpuur om dat er iemand op de baan is om op de spullen te passen. Overigens ligt te vinkenbaan opvoor derden niet toegankelijk terrein midden in de duinen van de kop van Schouwen, dus je zit daar voor je gevoel helemaal in 'the middle of nowhere'. En dus ook helemaal alleen, ware het niet dat ik gezelschap krijg van Mark, die lekker kan gaan vissen op het strand en mountainbiken in de boswachterij. Ik begin dus met een heerlijk rustig weekje.

De volgende reis duurt al minstens twee keer zo lang. Hoe lang het precies wordt, is nog niet bekend, maar ik weet wel dat ik na Westenschouwen maar één dagje heb om me voor te bereiden op de volgende trip. Op 1 augustus moet ik me 's ochtends om 6 uur melden in Nieuwersluis om daar vandaan samen met mensen van het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO) te vertrekken naar Estland. Het zal in Estland zijn dat ik hier mijn volgende verhaaltje plaats. In Nieuwersluis zal ik met Jacintha en haar vriend Sjoerd in de auto stappen, om vervolgens in Duitsland Peter en zijn vriendin Nicole op te halen (ik introduceer meteen even mijn 4 reisgenoten). Het doel voor dag 1 is om zoveel mogelijk kilometers te maken en naar verwachtig zullen we voorbij Warschau (in Polen) een plek zoeken om te overnachten. Op dag 2 rijden we dan verder door Litouwen en Letland naar Nigula in het zuidwesten van Estland. Hopelijk kunnen we die middag/avond meteen wat rondkijken in ons veldwerkgebied: Häädemeeste. Daar moeten we in de dagen daarna in totaal minimaal 300 eenden(Wilde Eend en Wintertaling)zien te vangen voor een onderzoek naar vogelgriep. De eenden worden dan onderzocht, geringd en weer losgelaten. Hierop zal ik tot in detail terug komen in mijn volgende verhalen op dit reislog (zodra ik daar zit).

De derde en langste reis waarvoor ik nu de eerstevoorbereidingen aan het nemen ben is een hele spannende. In de week van 11 januari ga ik voor een half jaarnaar Australië! Ik ga stage lopen aan de Deakin University in Melbourne, waar ik onderzoek ga doen aan Siberische Strandlopers (die overwinteren daar) en hoe zij zich voorbereiden op de lange trektocht naar hun broedgebieden in Siberië. De plannen bevinden zich allemaal nog in een pril stadium en ik zal er niet te diep op in gaan, maar deze lange reis is de eigenlijke reden dat ik dit reislog heb aangemaakt. Ik wil jullie namelijk graag op de hoogte houden van hoe alles loopt 'down under' vanaf januari. Maargoed, voor die tijd ga ik jullie eerst nog even vervelen met verhalen uit Estland!

Allemaal spannend, even een paar drukke dagen en dan kan het echte genieten beginnen. Alleen jammer dat ik het zonder Jonne zal moeten stellen, maar die heeft nu eveneen heerlijke (werk)vakantie voor zichzelf in Noorwegen. Ik kreeg vanavond nog een geweldige enthousiast mailtje dat ze het enorm naar haar zin had en fantastische dingen gezien had, dus ik hoef gelukkig niet bang te zijn dat ze zich verveelt!

Fijne zomervakantie en tot het volgende berichtje, dan vanuit Estland!

Groetjes, Erik

Reacties

Reacties

Mark

Leuk dit!
Wel grappig dat je denkt dat het weekje Westenschouwen rustig gaat worden als je met mij opgescheept zit daar...
Echte rust zal ik pas ervaren wanneer jij daar aan de onderkant van deze wereldbol zit, alhoewel ik toch zo een vaag vermoeden heb dat het nog wel eens zou kunnen gebeuren dat ik je ga missen broer...

Danielle Kleyheeg

Echt heel leuk, en ik denk dat ik het ook wel een beetje vreemd vind dat mijn broertje zo ver weg is straks. Maar ik wil zeker proberen bij je langs te komen, dus dat gaan we nog plannen.

Freddy Pondman

Al zit je straks aan de onderkant van deze wereldbol, en het lijkt dan alsof je op je kop staat, toch blijf je met beide voeten op grond .... maar ja rare vogels vliegen ook. Veel plezier, educatie and what ever.
Groetjes van [oom] Will en [tante] Freddy

Camille en Mirjam

Wat een reislustige familie toch! We krijgen het druk met al die weblogs bijhouden maar dat geeft niet, we volgen je met veel plezier!! Geniet ervan, ook die week als Mark je rust komt verstoren :-)

Sebastiaan

Hé die Erik,

Wat een leuke snoepreisjes allemaal. Nu je uit Estland geen wolven hebt meegebracht kun je dan 1 van die 160.000 Calidris acuminata's in je koffer stoppen zodat ik die als eerste kan twichen in NL?
In ieder geval veel plezier in Australie en succes met het onderzoek

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!